Veelgestelde vragen over FeliZorg
Algemene vragen
Je vindt een witte werkster door het inschrijfformulier in te vullen en een aanvraag te doen. Vervolgens zoeken wij een geschikte huishoudelijke hulp voor jou.
De kans is klein dat wij geen huishoudelijke voor je vinden. Wij hebben een van de grootste database van Nederland. Het kan zijn dat wij op het moment van de aanvraag geen huishoudelijke hulp hebben die aan jouw opgegeven eisen voldoet. Als dit het geval is, hoor je dit binnen elf werkdagen na het indienen van de aanvraag.
Wij zoeken een huishoudelijke hulp die past bij jouw aanvraag. Je kunt bij ons aangeven als je toch niet tevreden bent over de hulp. Wij gaan dan op zoek naar een nieuwe kandidaat. Dit is inbegrepen bij het schoonmaakabonnement, dus je betaalt hier geen toeslag voor.
Wij zijn actief in heel Nederland, dus ook in jouw woonplaats.
Onze huishoudelijke hulpen zijn minimaal zestien jaar oud.
Soms belanden e-mails per ongeluk bij de ongewenste e-mails of onder het kopje ‘spam’. Als je een e-mail van ons verwacht, maar niet kunt vinden, kijk dan eerst daar. Als je de e-mail echt niet kunt vinden, neem dan contact met ons op.
Een goede hulp is niet altijd een huishoudelijke hulp met ervaring, maar deze kunnen ze uiteraard bij u opbouwen.
Nee. Iedereen kan zich bij ons inschrijven en iedereen kan schoonmaken. Je krijgt dus niet per se een vrouwelijke hulp.
Wij bieden al onze huishoudelijke hulpen een schoonmaaktraining aan om de kwaliteit te verbeteren. De huishoudelijke hulpen ontvangen hiervoor een certificaat.
Financiële vragen
Je betaalt het schoonmaakabonnement via een automatische incasso. Wij zullen uiteraard nooit zonder toestemming geld van jouw rekening afschrijven.
Nee. Je betaalt pas als je van ons de gegevens van een huishoudelijke hulp hebt ontvangen. Op dat moment start jouw abonnement, inclusief garantie en een fonds voor schade.
Je betaalt rechtstreeks aan de huishoudelijke hulp. Je betaalt de de huishoudelijke hulp altijd een standaard uurtarief van € 13,50. Jouw hulp hoeft niets af te dragen aan ons. Maak met de hulp afspraken over de uitbetaling van de gewerkte uren.
Enkel de abonnementskosten worden aan ons betaald.
Nee. Bij het uurtarief van € 13,50 zit het vakantiegeld al inbegrepen.
Alle taken in en rondom het huis die de huishoudelijke hulp in jouw opdracht uitvoert, vallen onder het uurtarief. Hierbij kun je denken aan schoonmaaktaken, wassen, werk in de tuin of het halen van de boodschappen.
Je sluit het abonnement altijd af voor minimaal één jaar. Na dit jaar kun je het abonnement per maand opzeggen. Dit doe je in jouw persoonlijke account.
Het schoonmaak abonnement zorgt dat jij onbezorgd een huishoudelijke hulp in huis hebt:
– Fonds bij schade veroorzaakt door de hulp;
– Vervangende witte huishoudelijke hulp als de hulp stopt;
– Account met online administratie.
Procedurele vragen
Je moet zelf schoonmaakmiddelen regelen.
Je hebt wettelijk gezien een arbeidsovereenkomst met de huishoudelijke hulp. Dit kan zowel een mondelinge als een schriftelijke afspraak zijn over de inhoud van het werk, de uitbetaling van het loon, de werktijden enzovoort. Wij hebben een standaard contract. Je kunt dit contract downloaden zodra je een aanvraag hebt ingediend.
Je kunt het beste een nieuwe dag afspreken om de uren in te halen. Volgens de Nederlandse wet (art. 7:629 lid 2 BW) moet je de eerste zes weken 70% doorbetalen. Dit is natuurlijk niet nodig als de gemiste uren ingehaald worden. Iedere huishoudelijke hulp in Nederland heeft recht op doorbetaling bij ziekte.
Je kunt contact met ons opnemen. Onze medewerkers nemen jouw klacht in behandeling en zoeken samen met jou naar een passende oplossing. Ben je niet tevreden met de afhandeling van de klacht, dan kun je ons klachtenformulier invullen. Jouw klacht wordt door de directie nogmaals in behandeling genomen.
Wetgeving
Als jouw huishoudelijke hulp maximaal drie dagen per week bij jou werkt, dan valt hij of zij onder de regeling ‘vrijgesteld huispersoneel’. Alle werkzaamheden die in en rondom de woning plaatsvinden vallen onder deze regeling. Concreet houdt de regeling in dat jij als opdrachtgever geen loonbelasting en premies afdraagt als je maximaal drie dagen per week met dezelfde huishoudelijke hulp samenwerkt. De huishoudelijke hulp hoeft zich niet in te schrijven bij de KvK en geen btw te heffen.
Je moet jouw huishoudelijke hulp wel aanmelden bij de Belastingdienst als hij of zij vier of meer dagen per week bij jou werkt. In dit geval moet je ook zelf de salarisadministratie uitvoeren. Let er op dat jij jouw huishoudelijke hulp op tijd bij de Belastingdienst aanmeldt. Als je de salarisadministratie niet zelf kunt of wilt uitvoeren, dan kun je contact met ons opnemen. Wij kunnen jou dan, indien gewenst, in contact brengen met een administratiekantoor.
Nee. In ons abonnement is een fonds voor schade opgenomen. Je kunt een schadeclaim indienen via deze vergoeding. Als de schade niet gedekt wordt door jouw eigen verzekering of als je eigen risico moet betalen, kun je terugvallen op deze vergoeding.
Nee, jouw huishoudelijke hulp valt onder de Regeling Dienstverlening aan Huis. Voor werkgevers scheelt deze regeling een hoop administratieve verplichtingen. Er hoeft geen loonbelasting of premie meer betaald te worden.
Overige vragen
Ja. Als je een Persoonsgebonden Budget (PGB) ontvangt kunnen wij jou ook van dienst zijn, vul ons inschrijfformulier in.
Ja, wij bieden ook de mogelijkheid voor schoonmaak van bedrijven, vul ons inschrijfformulier in.
Ja, wij bieden ook tijdelijke hulp aan tijdens de zwangerschap en na de bevalling, vul ons inschrijfformulier in.

Jan Boven
Geniet ook van het gemak van een huishoudelijke hulp(m/v) in huis
Net als vele andere huishoudens
- Een witte werkster voor € 13,50 per uur
- Een witte werkster met schoonmaakcertificaat
- Eigen account met handig urenoverizcht
- Fonds bij schade door hulp
- Een vervangende hulp
Onze service
Wetgeving
© FeliZorg Nederland 2022